Gondol Takımları

 

Salon Gondol Takımları

Fransız İki Adet Jardinyer ve Bir Adet İbrikten Oluşan Salon Gondol Takımı

17×47 – 10×20 cm. Yük: 70 cm.

Art nouveau ve rokoko stil, biri minyon ve kobalt cam hazneli iki adet jardiniere ve yaldızlı metal gövdesi çok zarif kalem işi yoğun bitkisel motifler arası insan ve kuş figürlü yaşam sahneleriyle dekorlu ibriklerden salon gondol takımı.

Osmanlı Tuğralı Gümüş Salon Gondol Takımı

R: 12 cm. Ağr: 72 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, dairesel formlu haznesi dilimli kenarlı ve kubbe kapaklı gondolun gövde ve kapak üzeri çok zarif kalem işi stilize bitkisel ve floral motiflerle dekorlu olup, kapak tutamağı kabak çiçeği formundadır.

Savatlı Gondol

Ağırlık: 114 gr.
Gümüş, dikdörtgen formlu ve menteşe kapaklı inisyalli gondol, çok zarif savat işi stilize geometrik zemin üzerinde oval madalyonlu Osmanlı Devlet Armasıyla zenginleştirilmiştir.

Osmanlı Bakır Buhurdan Gondol Takımı

R: 21.5 cm. Yük: 23 cm.
19. yy
Bakırdan mamul, şemseli dairesel tepsi üzerine montelenmiş bitkisel üçayak üzerinde yer alan kubbe kapaklı ve floral süslemeli buhurdan gondol takımı ile menteşe kapaklı iki minyon hokkadan oluşan takımın kapak tutamakları hilal ve ay-yıldız formundadır.

 

Osmanlı Tuğralı Gümüş Çiftli Gondol Takımı

R: 12.5 cm. Ağr: 79 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, kalem ve ajur işi bitkisel süslemeli dairesel çift tabak ile floral bezemeli çukur porselen hazneleri kuş kulplarla zenginleştirilmiş çift gondol takımı.

Osmanlı Tuğralı Gümüş Çift Istaka ve Bardaklardan Gondol Takımı

Yük: 12.5 cm. Ağr: 295 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, dairesel dipli ve silindirik formlu gövdeleri çok zarif ajur işi inisyal madalyonlu stilize bitkisel motiflerle dekorlu ıstakalar Zümrüd-ü Anka figürlü bitkisel kulplarla zenginleştirilmiş olup, billur kesme gondol floral motiflidir.

Kristal Gondol Takımı

Süleymaniye Kristal Gondol

R: 96 cm. Yük: 92 cm.
19. yy
Süleymaniye özel üretim, şemse formlu geniş tabla üzerine montelenmiş akantüs yapraklı dört kıvrık ayak üzerinde yükselen yanlardan kulplu çukur haznesi sicimli girlandlarla hareketlendirilmiş, delikli kubbe kapaklı pirinç mangal ender rastlanabilecek tasarım ve kondisyonuyla koleksiyonluk bir eserdir.

 

İncili Gondol Takımı

Art Deco İncili Gondol Takımı

Yükseklik: 70 cm.
Tiffany stil, dairesel ahşap ayak üzerine montelenmiş beyaz dilimli porselen çanak boğumlu ayak üzerinde yükselen konik formlu vitraylı cam lambalı art deco gondol takımı.

Osmanlı Tuğralı İncili Hurmalık ve Gondol Takımı

Ağr: 161 gr.
Gümüş, Sultan III. Selim (1789 – 1807) tuğralı, dört ayak üzerine montelenmiş badem formlu haznesi dışa dönük kenarlı ve meanderli dört bir kenar üzeri kabartma işi stilize rokoko nakışlı motiflerle dekorlu hurmalık gondol takımı ender rastlanabilecek koleksiyonluk bir eserdir.

 

Gondol Takımı Modelleri

Fransız Bohem Gondol Takımı

Yükseklik: 32 cm.
Rokoko nakışlı bronz kare kaide üzerine montelenmiş kupa form gövdeli cam haznesi kuğu figürlü madalyonlar ve kelebek figürlü bahar çiçekleriyle dekorlu vazo, çok zarif stilize bitkisel motiflerle ajurlu ağız bordürü ve mitolojik figürlü kulplarla zenginleştirilmiştir.

Osmanlı Tuğralı Gümüş Gondol Takımı

R: 12 cm. Ağr: 34 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, orijinal kutusunda dairesel ayaklı, çukur hazneli ve kuş figürlü bitkisel kulplu çift fincan ile dairesel formlu tabaklarından oluşan ikili gondol takımın inisyal madalyonlu tüm gövde üzeri çok zarif kabartma işi stilize rokoko nakışlı floral motiflerle dekorludur.

Osmanlı Hıdiv Gümüş Çift Saleplik ve Gondol Takımları

R: 15.5 cm. Yük: 15 cm. Ağr: 882 gr.
H. 1291 (1874-75)
Osmanlı Hıdiv damgalı gümüş, çiçek formlu tabak, bardak ve kapaklardan oluşan çift saleplik ve gondolun yalın işçilikli dilimli gövdeleri çok zarif aplike cennet kuşu figürlü kulplarla zenginleştirilmiş olup, kapak tutamakları kabak çiçeği formundadır.

 

Osmanlı Tuğralı Çift Kaşıklık ve Gondol Takımı

R: 12 cm. Yük: 11 cm. Ağr: 557 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, rokoko nakışlı dairesel kaideler üzerinde yükselen çukur hazneleri minik kabaralar ve dışa dönük ajurlu sarmaşıklarla bordürlü gondol takımı çok zarif kalem işi stilize bitkisel ve geometrik motiflerle dekorludur.

Gondol Salon Takımları

Metal Mücevher Salon Gondol Takımı

21.00 x 27.00 cm.
Dairesel formlu ve menteşe kapaklı kutunun repousse çiçek ve yemişli girlandlarla bordürlü gövdesi kapak üzerinde çok zarif kabartma işi kırsal yaşama dair figürlü kompozisyonla zenginleştirilmiştir.

Osmanlı Tuğralı Gümüş Çift Zarf ve Porselen Gondol Salon Takımı

Yük: 4.5 cm. Ağr: 73 gr.

Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, dairesel ayaklar üzerine montelenmiş çukur formlu haznesi dilimli kenarlı ve çok zarif kalem işi stilize yıldızlı zemin üzeri bitkisel çelenkli Osmanlı Devlet Arması ve Tuğra motifleriyle dekorlu çift zarf ile yalın işçilikli beyaz porselen çift fincan ve gondol.

Porselen Gondol Çeşitleri

Fransız Bronzlu Porselen Gondol
Yükseklik: 48 cm.
Dairesel mermer kaide üzerinde yükselen kupa formlu porselen haznesi çok zarif rokoko nakışlı mitolojik mask ve figürlerle sarmalanmış, shell ağızlı bronz  porselen gondol.

Bronzlu Porselen Çift Kupa Gondol Seti

Yükseklik: 49 cm.
Bitkisel motifli vermeyli bronz kaideye oturtulmuş armudi formlu porselen haznesi kobalt boyamalı çift kupanın kuğu başı figürlü zarif kulplarla hareketlendirilmiş ve çok zarif kabartma işi bitkisel girlandlarla zenginleştirilmiş gövdeleri Viktoryan fiyonklarla gövdeye bağlanmış ve kozalak form tutamaklı bronz kapaklarla dekorludur.

Çikolata Gondolu

Osmanlı Tuğralı Gümüş Çift Fincan ve Tabaklı Çikolata Gondolu

R: 11.5 cm. Ağr: 213 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, dairesel ayaklı, konik hazneli ve bitkisel kulplu çift fincan ile dairesel formlu tabaklarından oluşan ikili gondol takımının inisyal madalyonlu tüm gövde üzeri çok zarif kalem işi stilize floral motiflerle dekorludur.

Gümüş Çikolata Gondolu

Osmanlı Tuğralı Gümüş Çikolata Gondolu
R: 10 cm. Ağr: 132 gr.
19. yy
Osmanlı tuğralı gümüş, dairesel dipli ve çukur hazneli çamçak gondol yalın işçilikli olup, hazne içi aplike çiçek, bitkisel kulp ise kuş figürü ile zenginleştirilmiştir.

Gondol Seti

Viktoryan Gondol Seti

Yükseklik: 10 – 21 – 32 cm.
Ayaklı dairesel çift taraflı ayna, cam panelli gövdesi yastık formlu mücevher kutusu ve dilimli bohem cam hazneli parfümlükten oluşan gondol setinin yaldızlı metal tüm gövde üzeri çok zarif kabartma işi stilize gül dallarıyla dekorludur.

Fransız Gondol Seti

15.00 x 20.00 cm.
Oval formlu gövdeleri ince uzun saplı ayna, fırça ve bombeli kenarlı gövdesi menteşe kapaklı mücevher kutusundan oluşan gondol setinin yaldızlı metal tüm gövde üzeri çok zarif kalem ve ajur işi stilize Barok motif ve floral bezemelerle dekorlu olup, çok zarif el boyama kadın ve erkek portreli aplike oval porselen plakalarla zenginleştirilmiştir.

Osmanlı Tuğralı Gümüş İki Adet Kaşıklık ve Gondol Seti

Yük: 16 cm. Ağr: 655 gr.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, bitkisel ajurlu ayaklar üzerinde yükselen armudi formlu gövdeleri dilimli kenarlı ve kabaralarla bordürlü çift kaşıklığın ve gondolun hazne üzerleri dalga aznavur işçiliklidir.

Osmanlı Tuğralı Gondol Seti

14.50 x 18.50 cm.
Gümüş, Sultan II. Abdülhamid (1876 – 1909) tuğralı ve yapımcı usta damgalı, oval formlu ve dilimli kenarlı gövdesi çok zarif kabartma işi stilize rozetli kabaralar ve çiçek dallarıyla süslenmiş minyon gondol setinin Cennet Kuşu tutamaklı merkezi aplike kuş ve çiçek figürlü bir plakayla hareketlendirilmiştir.

Cam Gondol Modelleri

Fransız Cam Gondol Seti

22.5x32x5 cm.
Dikdörtgen formlu aynalı plato, fırça, tarak ve el aynasından oluşan toplam yedi parçalık cam gondol setinin kumaş kaplamalı yaldızlı metal gövde üzerleri çok zarif repousse ve aplike stilize barok motifler ve gül dallarıyla dekorludur

Gondol Takımı Fiyatları

 

Bugün dünyanın değişik yerlerinde görülen  ırkların gondol takımı sanatını değil, fakat aynı zamanda tarih öncesi çağlardaki dekoratif gelişme basamağında bulunan insanoğlunun genel gondol sanatını da anlatmak istiyorum.

Sanatsever bir ırkın gondol takımı sanatının çok yakın bir benzerini çocuklarımızın sanatında görürüz, çocuklar erken yaşlarda insanlığın çocukluk çağında yaşadığı sanatı tekrarlarlar.

Bütün gondol sanat türlerinin genel bir incelemesi yapıldığında şu çarpıcı gerçek ortaya çıkar; gondol takımlarının yer ve zamana göre farklılıkları ya çok azdır, yahut da hiç yoktur.

Aynı özellikler, belirgin bir bağlama olmasa bile, geniş zaman aralıklarına rağmen görülüyor; yalnız farklı dönemlerde değil fakat aynı çağın birbirinden uzak yerlerdeki gondol takımlarında da bu benzerlik görülür. Bu oluşların değerlendirmesini yapmadan önce, primitif sanatı örnekleri üzerinde tanımlayıp özetliyelim.

Çağdaş insanın sanatsal gondol takımları faaliyetiyle gündelik amaçları arasında bir ayırım yapmaya hakkımız olmadığı düşünülür.

Modern insanın, bizim estetik nitelikler diye adlandırdığımız her şeyi bir amaç için yaptığı kabul edilir. Bir süs eşyasının ne işe yaradığını bilmesek bile bu aksesuarın yalnızca iş olsun diye yapıldığını zannetmek çocukca bir saflık olur; zamanla eşya hakkında daha çok bilgi edindiğimizde, belirli biçim ve rengi olan herhangi bir gondol takımının büyü, din ve toplumsal amaçlarla kullanılmak üzere üretildiğini anlarız.

Bu sorunun anlaşılması biraz güçtür. Hiç kimse, artistik melekelere sahip olunmaksızın güncel amaçlı bir gondol takımında artistik niteliklerin yer alabileceğini savunamaz: sorun «ilkel zihin» de günlük amaçlı bir ev dekorasyon ürünüyle ondaki artistik niteliklerin birbirinden bağımsız olarak var olup olamayacağıdır. Bizier için, iki ayrı değeri (işe yararlık ve güzellik) birbirinden ayrı düşünmek bir ölçüde kolaydır; gerçi bir gondol takımına bakıp «ben bunun bir yararını görmüyorum» diye görüşlerini bildiren bazı ilkel kafalar bugün de aramızda yaşamaktadır. Tarih öncesi insanında yüksek düzeyde gelişmiş bir artistik melekenin varlığının ortaya çıkmış olması antropolog ve sosyologların işlerini epeyce karıştırdı.

Gerçekten de, 1880 de ‘Ispanya’daki palaeolitik çağın salon aksesuar setleri keşfedildiğinde, bunların otantik olduğundan hemen kuşkulanıldı ve bu salon aksesuarları, sahte yapıtlar olarak nitelendirilip bilim dünyasından kovuldu. 1895 ve 1897 de Fransada aynı tipte başka gondol takımları bulununca önceki bulguların da gerçek olabileceği düşünüldü, böylece ilk bulunanlar tekrar kabul edilip ele alındı.

Bu gondol takımları ortaya çıkalı çok değişik yorumlar yapılagelmiştir.  Hemen çoğunluğu hayvan figürlerinden oluşan bu gondollar için genel kanı, bunların büyü ile ilgili bir anlam taşıdıkları yolundadır.

İlkel insanın, bu hayvan tasvirlerini yaparak onlar üzerinde bir güç elde ettiği ve yiyecek sağlamak için başarılı bir avında böylelikle mümkün olabileceği konusunda bir inanç taşıdığı kabul edilir.

Bu teori için genel kanı, bunların büyü ile ilgili bir anlam taşıdıkları günümüzde yaşayan ilkel halkların uygulamalarına bakılarak destek bulabilmiştir. Profesör Levy-Bruhl’un işaret ettiği gibi  bu konuyu irdelemeden kabullenmek bazı zorluklar getirmektedir.

Palaeolotik insana en yakın olduğu sanılan ilkeller (Tasmanya ve Avustralya yerlileri) gondol takımları yapmaktadırlar ve dekoratif objeleri bereket aitleriyle ilgili olduğu sanılmaktadır.

Hayvan, bitki ve hatta insanlardan oluşan bu gondol takımları yağmur mevsiminin başında rötuşlanarak, verimli ürünü alınacağı ümit edilir. Bizim görüşümüze göre, estetik bakımdan değerlendirecek olursak, Avusturalya ve Malinezya yerlilerinin yaptığı gondol takımlarıyla Eski Taş Çağının yetkin ve canlı gondolları arasında bir farklılık vardır.

Vazo Gondol Takımları

Vazo gondol takımları bir bakıma ritüel sembollerdir denebilir; fakat İkinciler ustaca yapılmıştır. Profesör  Levy-Bruhi’ün işaret ettiği konu çok doğrudur, tarih öncesi insanın hayvanlara karşı takındığı ruhsal tavrın bizimkiler gibi olduğunu düşünmemeliyiz; günümüz ilkellerinin reaksiyonuna-incelediğimizde, görüyoruz ki onlarda izlenim bırakan şey bir hayvanın ne fizik gücü ne de başka bir yanıdır, egemen olan şey daha çok görünmez ve büyülü güçlerin etkisidir.

Şu soru tekrar sorulabilir, Taş Devri’nin ilkel insanı hayvanların dış görünüşünü neden bu derece hareketli ve capacanlı tasvir etmiştir?

Bizim bakış açımızdan, ilkel adamın bu vazo gondol takımlarını «neden» yaptığı sorusu pek önemli değildir; karar vermemiz gereken şey, tasvirin estetik niteliğine etki eden ruhsal davranıştır.

Doğal görüntü veya yaşayan canlıların doğrudan resmedilmesine resmin iyi veya kötü nitelikte olması önemli değildir, önemli olan onun ruhsal yapının bir sembolü olmasıdır. Bu konuda karar verme durumundayız. Eğer bir tür ruhsal davranışın bu türde bir vazo gondol takımları sanatı ürettiği, başka bir tür ruhsal davranışın bir başka sanatla ifade edildiği ortaya konabilirse durum aydınlatılmış olur, bir kargaşadan kurtulabilmiş sayılırız.

Belirlenmesi gereken bir nokta daha var: Palaeolitik vazo gondol takımları doğadaki nesneler ve canlı görüntüleri konu alıyor demiştik. Fakat bunlarda fotoğrafik benzerlikten öte başka şeyler de var.

Gerçektende vazo gondol takımları nesnenin yüksek düzeydeki seçici bir stilizasyonla verildiğini gösteriyor. Herşey öyle canlıdır ki onu yapan adamın yaptığı işlerle ilgisiz bir çoşku içinde olduğunu kabullenmek zordur.

Bu yetkinlik, bütünüyle, mağara-adamının yaptığı vazo gondol takımlarıyla büyüsel bir etkinlik sağlama tutkusna bağlanmaya çalışılmıştır.

Fakat yazar «tutku» kelimesini kullanarak bir noktayı biraz gözden uzak tutuyor. Kuşkusuz ilkel insanın etkili vazo gondol takımları yapma «tutkusu» olacaktır. O bir gondolu başka birinin yaptığından daha iyi yapmaya çabalar.

Vazo gondol takımlarının  kalitesi bir deneme-yanılma süreci sonunda ulaşıldığını sanmakda oldukça fantazi bir düşüncedir. M. C. Burkitt’in ileri sürdüğü «çizim tekniği ve renklendirmenin öğrenildiği bir okul olmalıydı» düşüncesi de biraz hipotetik kalıyor.  Fakat benim burada parmak basmayı istediğim tek nokta bu aşamada vazo gondol takımlarında bir düzen   olduğudur. Bunlar, gerçeğe uygun olmalarından değil fakat, kesin estetik, niteliklerin canlılık yaşam dolu ve heyecan yüklü güçlerle dolu oldukları için değerlidirler.

Vazo gondol takımları sanatının estetik yapısına bakarak onu yorumlamak, belirttiğim gibi bunaltıcı bir soru olarak kalmaktadır. Aşırı görüşleri benimseyen antropologlar, Eski Taş Devri insanının bir büyü sistemi içinde, bu denli bir ruhsal gelişme yaşayabileceklerini, istemeyerek de olsa kabul ederler.

Bu yüzden, insanoğlunun yaptığı bu vazo gondol takımları bütünüyle amaçsız, avcıların boş vakitlerini geçirmek için yaptıkları bir iş olarak kabul ederler. Bütün gondolların estetik değeri ve canlılığını açıklarken bu tasvirlerin, ilkel insanın zihninde yer alan avlanmış hayvanların imajları olduğuna inanırlar.

Her yerde büyüksel bir anlam arayan başka bir gurup antropologsa, bu mağaranın sıkıntılı labirintlerinden bıktıkları için insanların bu vazo gondol takımlarını yaptıklarını inanırlar.

Bu konuyu daha uzlaşmacı bir görüşle ele alıyorum; bazı vazo gondol takımları büyü anlamı taşıyor fakat tüm ev süsleri için böyle bir anlam taşıdığını sanmak yanlıştır.

İlkel de olsa insan insandır, kuşkusuz kendi üretken faaliyetinden haz duyacaktır. Ve bu işi böyle bir beğeni içinde yaptığına da herhalde inanmaktaydı.

Bir başka deyimle vazo gondol takımları sanatı büyüden bağımsız olarak varolmuştur; ayrı bir kökeni vardır ve zamanı gerdiğinde büyü uygulamalarıyla bir bağlantı içine girer. Böyle bir yorum için yeterli kanıt olduğu inancındayım.